روزنامه‌ی امید مردم
امروز : جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶
آخرین خبر :
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
کد خبر: 740
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین, ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
تعداد نظرات: ۱
در جلسه بررسی سوانح رانندگی استان مطرح شد

زد و بند میلیاردی در یک پروژه راهسازی


زد و بند میلیاردی در یک پروژه راهسازی
معاون دادستان کهگیلویه و بویراحمد از یک زد و بند میلیاردی در یک پروژه راهسازی خبر داد و گفت: در این پرونده میلیاردها ریال پول زد و بند شده است و بسیاری از افرادی که در این پرونده حضور دارند شاید سوء نیتی نداشته اند اما گرفتار بازی پیمانکار شده اند.

به گزارش امید مردم جلسه بررسی سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد با عنوان کمیسیون ریشه یابی و بررسی تحلیلی تصادفات در استانداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار، معاون عمرانی استاندار، فرمانده پلیس راه استان، رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل حمل و نقل و پایانه ها، نماینده دادستانی و برخی دیگر از مسئولان با موضوع بررسی علل سوانح رانندگی در استان و راهکارهای کاهش آن تشکیل شد.

نسبت به جان آدم ها بی تفاوتیم

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه عابرین پیاده عامل 64 درصد تصادفات درون شهری در استان هستند گفت: عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم از سوی عابر پیاده و راننده مهمترین علت های تصادفات درون شهری استان هستند و در 287 فقره از تصادفات درون شهری نقص موثر راه وجود داشته است.

سرهنگ ابوالحسن ملکی احداث و نصب پل های عابر پیاده به صورت پل های زیرگذر و مکانیزه را یکی از راهکارهای کاهش تصادفات درون شهری عنوان کرد و افزود: ایمن سازی گذرگاههای عابر پیاده باید اجرایی شود در این زمینه ها مکاتبات فراوانی انجام داده ایم اما به نتیجه نرسیده است.

وی خراب شدن چراغ های راهنمایی فلکه استانداری یاسوج را یادآور شد و بیان داشت: روشنایی معابر نیز در سطح مناسبی نیست همچینین باید در سطح گذرگاههای درون شهری استان کادرهای سرعت نصب شوند.

ملکی خاطر نشان کرد: ساماندهی تقاطع های درون شهری نیز از اولویت برخوردار است به طوری که در سطح معابر  درون شهری کهگیلویه و بویراحمد 125 نقطه حادثه ساز شناسایی کرده ایم.

وی عنوان داشت: مکاتبات فراوانی با ادارات ذیربط و شهرداری ها انجام داده ایم که نتیجه ای در بر نداشته است و کمبود اعتبار دلیل عنوان شده از سوی آنها بوده است و این نشان می دهد که نسبت به جان انسان ها بی تفاوتیم.

گچساران – باشت پرخطرترین محور استان

فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد پرخطر ترین محور استان را محور گچساران- باشت با سهم 23 درصدی از تصادفات سال گذشته عنوان کرد و گفت: محور یاسوج- اصفهان با 17/5 درصد  و محور یاسوج – بابا میدان با 12/5 درصد از مجموع تصادفات سال 92 استان در رتبه های بعدی قرار دارند.

سرهنگ منوچهر سیاهپور با بیان اینکه در تصادفات فوتی شاهد کاهش هستیم افزود: در تصادفات جاده ای سال 91 در استان 124 نفر کشته شده اند که در سال 92 ، حوادث جاده ای 123 نفر از هموطنان عزیزمان در محورهای استان به کام مرگ رفته اند.

وی اظهار داشت: در سال 1392 مجموعا 259 هزار و 647 برگ جریمه از سوی پلیس راه استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه در تصادفات سه عامل انسان، جاده و خودرو موثر هستند ابراز داشت: در تصادفات سال گذشته استان عامل انسانی بیش از 85 درصد را به خود اختصاص داده است. فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نصب سیستم های کنترل هوشمند  در جاده ها را در کاهش تصادفات موثر عنوان و تصریح کرد: اگرچه سبقت غیر مجاز و تجاوز به چپ در راس بیشترین تخلفات منجر به حادثه شده است اما کم عرض بودن جاده های استان علت اصلی این تخلفات است.

سرهنگ سیاهپور بیان داشت: بسیاری از جاده های استان حداقل استانداردهای لازم را ندارد نمونه آنها کفی دشتروم است که به قتلگاهی برای هم استانیها و مسافران تبدیل شده است و تنها کاری که راه و شهرسازی در این زمینه انجام داده است تغییر پیمانکاران است.

وی خاطر نشان کرد: گاها مشاهده می شود که چند پروژه در حوزه راه به یک پیمانکار واگذار می شود و پیمانکار با توجه به حجم کار و تعداد ماشین آلات به درستی و در زمان تعیین شده نمی تواند به تعهدات خود عمل کند

وی با بیان اینکه تبلیغات گسترده و دعوت از گردشگران برای حضور در استان در کنار نامناسب بودن جاده خروجی ای جز تصادف ندارد گفت: تمامی تقاطع ها در شهر و حاشیه شهرها نامناسب است.

تعویض 12 پیمانکار در پروژه کفی دشتروم

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در پاسخ به سخنان رئیس پلیس راه گفت: قبول داریم که جز تغییر پیمانکار کار دیگری نتوانسته ایم انجام دهیم به طوریکه در پروژه کفی دشتروم 12 پیمانکار عوض شده است.

ممتاز جهانگیری افزود: دست اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه بسته است و تنها از پیمانکار یک سپرده نزد اداره است. در زمینه پیمانکارانی که پروژه های متعدد دارند نیز براساس شرایط عمومی پیمان  باید عمل کنیم.

معاون دادستان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سخنان مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: شرایط عمومی پیمان یک امر قطعی است اما در واگذاری پیمان  اداره راه می تواند علاوه بر شرایط عمومی پیمان شرایط اختصاصی نیز تدوین کند.

فرشید دهقان با بیان اینکه می توان صلاحیت پیمانکار و ماشین آلات وی را از طریق پلیس مورد بررسی قرار داد، افزود: کارفرما می تواند بسنجد آیا پیمانکار امکانات لازم را برای اجرای پیمان دارد و یا اینکه خود پیمانکار به اصول راهسازی آگاهی دارد یا نه و بر این اساس شرایطی تدوین کند تا هم شرایط عمومی پیمان خدشه دار نشود و هم پروژه ها با کیفیت انجام شوند.

زد و بند میلیاردی در یک پروژه راهسازی

معاون دادستان کهگیلویه و بویراحمد از یک زد و بند میلیاردی در یک پروژه راهسازی خبر داد و گفت: در این پرونده میلیاردها ریال پول زد و بند شده است و بسیاری از افرادی که در این پرونده حضور دارند شاید سوء نیتی نداشته اند اما گرفتار بازی پیمانکار شده اند.

وی با بیان اینکه ناظر به خوبی و به موقع نظارت نکرده است که ترانشه جاده به چه صورت اجرا می شود اظهار داشت: در مسیر ممبی به دلیل تماس یک شخص جاده را حدود 15 کیلومتر انحراف داده اند.

وی در ادامه به نظرات دوگانه از سوی منابع طبیعی اشاره کرد و عنوان داشت: امروز در کشور ما اطلاعات سوانح جاده ای در انحصار پلیس است و این اطلاعات تصادفات باید به صورت آنلاین در اختیار ادارات و مردم قرار گیرد.

دهقان با انتقاد از پلیس در زمینه سوانح جاده ای گفت: پلیس باید این باور را در مردم ایجاد کند که پلیس برای مردم است و بر مردم نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این نشست با بیان اینکه در بحث خطای انسانی مبالغه شده است افزود: برای اینکه تصادف کاهش یابد باید ترافیک کمتر شود و مسافرت های غیر ضرور حذف گردد.

دکتر رضا چمن افزود: برای کاهش سوانح باید نحوه نگرش ما به خودرو سازی، جاده سازی و آموزش رانندگان تغییر کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در خاتمه این نشست با بیان اینکه عامل خودرو از دست استان خارج است گفت: باید در زمینه دو عامل دیگر که در تصادفات نقش دارند یعنی جاده و انسان اقدامات اساسی انجام شود.

دکتر موسی خادمی با بیان اینکه ظرف یکماه آینده کارشناسان هرکدام از دستگاههای مسئول وضعیت سوانح را در استان مشخص کنند افزود: لازم است وضعیت فعلی، وضعیت ایده آل و راهکارهای هرکدام از دستگاههای متولی تدوین شود تا در جلسات مورد بررسی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: باید راهکارها به صورت برنامه تدوین شوند تا شاهد نتایج آنها باشیم.





انتشار یافته: ۱
  1. وقتى اداره راه با سفارش پيمان واگذار مى کند بايد همين طور هم شود وقتى حاميان نمايندگان پيمانکاران هستند چه انتظارى مىتوان داشت
    انشالله اميد مردم که شجاعانه اين موضوع را مطرح کرد مانند ساير مسائل نيمه کاره رهايش نمى کند و تا انتها پيگير مى شود

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0