روزنامه‌ی امید مردم
امروز : سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵
آخرین خبر :
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
کد خبر: 7837
تاریخ انتشار : ۸ آبان, ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
تعداد نظرات: ۰

پیرترین خیابان گچساران از زبان قدیمی ترین آدمهایش


پیرترین خیابان گچساران از زبان قدیمی ترین آدمهایش
این روزها تب عمرانی غیر متعارفی را تجربه می کند .خیابان بلادیان پس از ۵ دهه ، با طرح سنگفرش شدن و پیاده محور بودن برای افقی بیست ساله ،برگی دیگر از برنامه مدون مدرنیت در شهر دوگنبدان را ورق می زند. شهری که می رود با طرحی که این روزها با مخالفت کسبه و […]

این روزها تب عمرانی غیر متعارفی را تجربه می کند .خیابان بلادیان پس از ۵ دهه ، با طرح سنگفرش شدن و پیاده محور بودن برای افقی بیست ساله ،برگی دیگر از برنامه مدون مدرنیت در شهر دوگنبدان را ورق می زند. شهری که می رود با طرحی که این روزها با مخالفت کسبه و تجار خیابان مواجه شده است ، دست و پنجه نرم کند.
به گزارش امید مردم، برخی مانند «حاج خدادوست» که به قول دکتر تاجگردون نماینده شهرستانهای گچساران و باشت ، مغازه ای دارد که از (قرقره خیاطی تا سانتریوفیوژ) در آن یافت می شود ،مخالف طرح پیاده محور هستند و برخی دیگر تعامل در کنار خواسته بازاریان و فرصت دادن به آنچه خواسته معقول کسبه هست را اصل موفقیت طرح می دانند و موافق زیبائی و تحول عمرانی مثبت شهر هستند مانند (شیرینی فروش کهنه کار شهر دوگنبدان آقای اسدی ).
صبح پاییزی پنج شنبه ام را با پیرترین خیابان شهر و قدیمی ترین آدمهایش تقسیم می کنم . مسیرم با فروشندگان دوره گرد مرغ و خروس و جوانانی که سرمایه شان نایلونی خیار است و امیدشان مشتری ها ، جوانی دیگر که بساط جوراب فروشی دارد و خط ممتد آدمهایی که تنها می آیند و می روند ، مثل کش می مانند این آدمهای گذرای شهرم، تکرار کشیدن مسیرهای شهر به بلادیان و برعکس از بلادیان به مسیرهایی که شهر را تکرار می کند . خیابان اولین استارت تغییرات و نصب زیر ساختهای لازم را تجربه می کند. دو خط موازی وسط خیابان و گونی هایی سفید و نیمه پر که مرز عابران و شکاف وسط خیابان است. آدمهای این روزهای گچساران نقطه دیدشان به موازات خاکبرداری اول خیابان ،زیر و رو شده و هر کدام با کسبی متفاوت گپ و گفتشان حول محور طرحی تعریف نشده ، نا مفهوم و مبهم می چرخد. هرچند بیشترین جلسات هماهنگی برای پیاده محور شدن این قلب تپنده بازار باحضور مسئولین و جلسات مردمی برگزار شده است ، باز هم تجربه اصناف از شکستی حکایت می کند که تنها از مرز شهرهای دیگر گذشته و به گوششان رسیده ، این روزها ضربان نبض کسبه با هر تپش بلادیان برای احیایی دیگر ، بالا و پایین می شود.

اولین بازاری طرف صحبتم شیرینی فروش شکر سخن خیابان بلادیان،آقای اسدی است :

دوست دارم حق مردم پایمال نشود و قولهایی که از این طرح شفاهی می دهند محقق شود

photo_2016-10-28_02-28-40
زیبایی شهر در کنار رضایت مردمانش میسر است و هیچ چیزی مثل تعامل با اهل بازار برای مسئولین واجبتر نیست. با زیبایی و تحول شهرمان موافقم اما بارها در جلسات مکرر به نماینده شهرمان گفتم این طرح زمانی پاسخگوست که عدم تردد وسیله نقلیه برداشته شود، به طور مثال اگر پسر دکتر تاجگردون داماد و مشتری من باشد آیا می تواند کیک سفارشی و چند طبقه عروسی اش را روی دست بگیرد و ۳۰۰ متر طی طریق کند تا به خودروی گل زده اش برسد؟
قطعا بی مطالعه کارها پیش نمی رود و ایشان با درایت به فکر بازاریان هستند ، دغدغه بازار از پراکنده شدن مشتری ها و جذیشان به نقاط دیگر شهر است ، من موافق این طرح هستم . گرد و غبار هر روزش را به جان می خرم با شهری زیباتر برای فرزندانی شادتر موافقم، اما مشکل و دغدغه اصناف را حل کنند و فکری به حال تردد و ترافیک و پارکینگ کنند. ۵۰ سال پیش در سن ۱۲ سالگی شاگرد آقای نوربخش بودم و با ماشینهای آمریکایی به گچساران کهنه جنس می بردیم آن روزها از بیشه های اطراف «پرو بالی» گراز تا مسیر ترددها می آمد ، یادم هست شرکت نفت طرح خیابان شدن این مکان را اجرا کرد با همین دستانم در کنار کسبه قدیمی سنگ و نفت سیاه ردیف می کردیم تا خیابان ،خیابان شد و محل تردد . حالا همان خیابان قرار است مقابل چشمانمان پیاده محور شود دوست دارم حق مردم پایمال نشود و قولهایی که از این طرح شفاهی می دهند محقق شود.
کمی جلوتر و در قلب بازار، مغازه رنگ فروشی آقای نوری زاده است.
با قوطی های ریز و درشت و رنگ رنگ و خاک گرفته . با صمیمیت و حوصله پاسخ می دهد. گرد مدرنیته حال و هوای مغازه ها را عمرانی تر نشان می دهد و با یک انگشت کشیدن ، لایه های یک افق بلند تغییرات به سرانگشتانت می چسبد:

اصلی ترین دغدغه بازار تردد است

%d9%86%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b1%d9%86%da%af-%d9%81%d8%b1%d8%b4%d9%88
به عنوان فروشنده و با توجه به نوع جنسی که می فروشم نمی دانم آینده این طرح چه خواهد شد؟اگر قرار است تردد ماشین قطع شود باید جابه جا شوم زیرا مشتری کسب و جنس من به گونه ای گره محکمی با خودرو برای جابه جایی می خورد . اصلیترین دغدغه بازار تردد است. من تصویر طرح را دیدم در حد یک عکس است و کسی نمی داند قرار است چه اتفاقی بیفتد واضح شرح نداده است و اگر داده به زبان عامیانه مردم نبوده تا این فشار ذهنی بازاریان کنترل شود. آیا موقعیت زمانی و مکانی جایی که این طرحها پیاده شده همخوانی با فرهنگ و جامعه گچساران دارد؟آیا در این طرح جایی برای کنترل امنیت بازار ، ایمنی بازار در نظر گرفته شده است؟درگیری چیز معمولی است که روزانه بین افراد از صنفهای مختلف پیش می آید و یا آتش سوزی که نمونه اش را با مرگ شاگرد  مغازه دار در خیابان فرعی تجربه کردیم، اما برای بازار در افق ۲۰ ساله این طرح جایگاهی برای حفظ امنیت بازاریان دارد؟احتساب پیاده محوربودن و عدم دسترسی و سریع رسیدن عوامل امنیتی و ایمنی مورد مهمی است . فرهنگ عامه مردم در این خیابان و شهر و گاهی مهمترین تفریح ها فارغ از ساعات کاری ،دور زدن با اتومبیل و خریدهای اساسی از این خیابان است. برای یک لحظه شما مردم این شهر را پیاده فرض کنید هجوم اتومبیل وشهروندان در این خیابان با آنکه به دید مسئولین معضل است اما عدم تردد معضلات بیشتری دارد . در حال حاضر گرد و خاک به شدت آزار دهنده است . نگرانی کسبه از تجربه یک دهه ناموفق عمران زیرگذر گچساران است. اعتقاد دارند شروع عالی دارد اما ممکن است پایانی نداشته باشد. اگر فرسایشی شد باید کاسه چه کنم چه کنم مسئولین به مسئولینی بعدی به ارث برسد .شنیده های بازاریان از گفته مسئولین تنها در سه جمله خلاصه شده خوب است،خوب می شود،ملک ارزش پیدا می کند،همین ! به کارایی نماینده اعتقاد راسخ دارم اگر بازاریان را توجیه کنند طبعا اثرات بهتری خواهد داشت ،این طرح به طور جامع توضیح داده نشده و کسبه فرصت جابه جایی موقت نداشتند برخی هم ندانسته مغازه هایی را اجاره کردند و با پرداخت اجاره بها و فروش کم مواجه شدند و این برای کاسب یک فاجعه است. به گمان من این طرح ۱۸ ماه زمان مفید در کنار اعتبار خواهد برد و برای مکانهای استیجاری نسبت به مالکین دغدغه ها بیشتر است.به طور مثال رنگفروشان و کسبه لوازم خانگی برای جابه جایی باید چه اقدامی کنند؟ آیا مشتری عمده من ساعت اعلام شده مسئولین را می پذیرد؟خدمات رسانی به شهروندان در آینده چگونه خواهد بود؟یا صراحتا بگویند جابه جا شوید یا استثنا قائل شوند . طرح زمانی موفق است که تعریف شده و رضایت بخش باشد.

بیست سال تجربه دست فروشی دارم

%d9%be%d9%88%d8%b4%d8%a7%da%a9-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9

در کوچه فرعی منتهی به داروخانه شبانه روزی دکتر جعفرپور فروشنده لباس کودک از مواردی دیگر حرف می زند: بیست سال تجربه دست فروشی داشتم و در حال حاضر این مکان را اجاره کردم ، اگر تردد قطع شود بار ترافیکی را هم در نظر نگیریم، مکان مناسب پارک خودرو به احتساب فروشندگان خیابان هم کم است چه رسد به مشتریانی که بی دغدغه جریمه شدن خرید راحتی را حین پیاده روی تجربه کنند.اگر با اینهمه بیکاری ،مالکین طبق عرف عمرانی و رشد مدنی بخواهند انبوه سازی کنند و برای اشتغالزائی چند نفر مجتمع خرید بسازند با این قانون اعلام شده و عدم ساخت و ساز چگونه می توانند حتی انتظار فرزندان خود را از ملک خودشان برای گسترش کار و حرفه بازاری خود داشته باشند؟آیا نسبت به ارزش میلیاردی ملکشان تنها به داشتن همین مغازه های فعلی تا ۲۰ سال آینده اکتفا کنند؟من تجربه این را ندارم که در یک طرح جامع بیست ساله موفقیت و رشد اقتصادی و رونق به بازار می آید و یا تقسیم نرخ خرید و پخش شدن تقاضاها به دیگر معابر و گران شدن مکانهای ارزان شهر که دسترسی مردم به آنها فعلا نیست. هرچه هست ذهن بیش از ۶۰ درصد افراد و کسبه نسبت به آینده طرح بسته است.

 بلادیان به خواب رکود می رود

آنسوتر فرشاد مکاریان فروشنده لوازم خانگی می گوید: این طرح کارشناسی نشده است ،اولویت مهمتر خیابان امینی و خیابان مدرس و کیامرثی است . آن خیابانها باریک هستند و باید عریض شوند ، عرض خیابان نصف بلادیان است و تحمل فشار بار ترافیکی را ندارد.اگر این هزینه خرج عریض شدن آن خیابانها می شد از بار ترافیکی شهر کاسته می شد ،رقابتی برای تقسیم قدرت خرید و تردد در آن مسیرها هم ایجاد می شد، با آغاز کار از میزان فروش کسبه کاسته می شود ، دیروز صبح تا ظهر خیابان بسته بود و برای جارو کردن خاکها و عدم تردد ۲۰ درصد کل بازار فروش داشت ، وقتی تردد خودرو نباشد مشتری حساب وقت را برای خرید از مرکزی مشابه در نظر می گیرد و بلادیان به خواب رکود می رود.
زیبایی برای کسبه مهم نیست بازار جای کاسبی است ، مثلا یکی از مسئولین از جذب گردشگر حرف می زد ،مگر خیابان بلادیان یا نقطه های اتصالش به مکانهای دیگر نقطه باستانی گردشگری یا محل کسب سنتی و ارزشمندی دارد که به فکر جذب توریست قبل از ایجاد مکان برای ارائه خواسته گردشگر هستند؟با عرض ده متری خیابان امینی و فشار ترافیک خیابانهای مدرس و کیامرثی دغدغه های ترافیکی زیادی را تجربه خواهیم کرد. بیت المال را صرف اولویتهای دیگر کنید حرکت حاج خدادوست مورد تایید بازاریان کهنه کار است و تاییدش می کنم من هم به این کار معترضم.

بازار تجربی حرف می زند و کارشناسان تئوری

%d8%a7%d9%82%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%ac%d8%af%d9%87-%d8%a7%db%8c
در کنار آدمهای قدیمی برخی هم دیگر نیستند مثل مرحوم سجده ای پارچه فروش مهربان و با اخلاق شهرمان. اما فرزندش با اظهار نظر در مورد این طرح می گوید:۵۰ سال در خدمت مردم این شهر و دیار هستیم و به گونه ای حق آب و گل داریم عدم تردد خودرو از پر رنگترین معضلات این طرح است و ما را در این راسته دچار اختلال می کند ،در دنیای امروزه عدم اتلاف وقت و خرید با خودرو باب است ،این شهر پارکینگ مناسب ندارد اگر پیاده رو ها عریض شوند ،تردد یکطرفه بدون پارک دوبل کار خوبی است. زیبایی و تنوع معماری را می پسندم اما دغدغه من بازارچه های پشتی و ساختمانهای پزشکی فرعی است که برای مردم ایجاد مشکل می کند ،گرد و غبار استارت کار در افت فروش و تعطیلی ما و عدم کسب اثر زیادی گذاشته ،اجاره بهای کاسبان مستاجر از ۱ و نیم میلیون تا ۴ میلیون است ، اینها در رنج زیادی هستند ، نرخ توافقی یک مغازه ۲۵ متری به قیمت سال قبل ۴۵۰ میلیون است شنیده ام که این طرح اجرایی شود بر رکود نرخ اثر دارد و دغدغه یک کاسب بعد از ۵ دهه و عدم امنیت شغلی مسئله قابل توجهی است تجربه بازار به ما می گوید محدودیت طرح اشتغالزائی در این راسته را مختل می کند در حالی که مشاور تنها تئوری حرفی را عنوان می کند ، مسئولین ساعت  ۵ عصر با مسدود کردن خیابان و عدم تردد خودرو یکبار هم که شده پشت خودروهای خود بنشینند و ترافیک را تجربه کنند به نظر من عریض شدن پیاده روها و زیرساختهای واجبی مثل زیرزمینی شدن برق را ده سال پیش باید اجرائی می کردند.

این طرح در بوشهر شکست خورد

%d9%86%d8%a8%db%8c-%d8%a7%d9%84%d9%87%db%8c
نبی الهی کاسب قدیمی خیابان که در فرعی و جنب ساختمان پزشکی براتی با برادرانش مغازه های اغذیه فروشی و خشکبار دارند می گوید:این طرح در بوشهر شکست خورده است و تردد بدون خودرو شخصی و تاکسی بدون ایستگاهی مشخص و نبود سرویسهای بهداشتی عمومی برای پیاده محوری که قرار است جذب توریست داشته باشد از معضلات است ،آیا چنین خدماتی در نظر گرفته شده است؟
بهترین مکان برای دستفروشان خواهد شد و شهرداری در جمع کردن بساط جوانانی بیکار که دستفروشی در چنین مکانی را می پسندند چه اقدامی در نظر خواهد داشت؟
ترافیک دردسر ساز خواهد شد برای اجرای طرح فاضلاب شهری فشار زیادی به مسیرهای دیگر وارد شد در چنین فشاری کدام مشتری فرصت پیاده شدن و خرید از مغازه های امینی و مسیرهای فرعی را خواهد داشت؟
حرفهایشان که تمام می شود روبروی مسجد صاحب زمان خیره به خط برش موازی وسط خیابان تصور سنگفرشی شکیل با آدمهایی شاد و مراکز خریدی جذاب برایم رویایی می شود که دوست دارم میان حصار موازی طاق ضربهای طرح محصور نشود و لایه هایش تا مغازه نبی الهی و ساختمان پزشکی براتی نفوذ کند آنقدر که وقتی از دهانه مغازه های پشتی به سنگفرش خیابان خیره می شوی ،دیوارهای کهنه و فرسوده و قوز کرده ی پشت خیابان بلادیان  چهره ات را در هم نکشد .
زیبایی برای این شهر که نازیبایی های بسیار دیگری دارد حال دیوار حائل کنونی بین خیابان هلال احمر و بازار کپری یا همان مرکز خرید صیفی جات را دارد زیبایی میلیاردی سنگهای ایتالیایی که نمی تواند بوی تعفن زباله را پشت رنگ سفید و اخگری سنگهای براقش پنهان کند ، راستی کدام اولویت برای شهرم واجب تر است؟
آیا کالبدشکافیهای این افق بیست ساله و تب و تاب معماری و تحول عمرانی حال کاسبان قدیمی پیرترین خیابان شهرم را خوب می کند؟

من به این افق درخشان خوشبینم

%d9%85%d8%b9%d8%a7%d9%88%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d9%86%da%a9%d8%b3%d9%be%d9%87
شاید حرفهای خوب و مثبت معاون بانک سپه محمود سنائی ، که در برگشتم به سوی خانه طرف گفتگویم شد تکامل یک سیر خوب و اتفاقی میمون باشد :تنوع و دگرگونی در شهر واجب است و استقبال از یک طرح ملی برای آینده این شهر قابل ستایش است. مسئولین شهری با قاطعیت آنگونه که صلاح کار مردم است ورودی با مطالعه داشتند و من به این افق درخشان خوشبینم.

 

——————————–

نرگس احمدپور- امید مردم

——————————–



برچسب ها :