روزنامه‌ی امید مردم
امروز : دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
آخرین خبر :
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
کد خبر: 7876
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان, ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
تعداد نظرات: ۰

مشاور طرح خیابان بلادیان گچساران: کسی دنبال آزار و اذیت و عدم پیشرفت بازار نیست


مشاور طرح خیابان بلادیان گچساران: کسی دنبال آزار و اذیت و عدم پیشرفت بازار نیست
خیابان بلادیان گچساران قرار است که پیاده محور شود و خودرویی در آن تردد نکند پیشتر امید مردم این طرح را از دیدگاه بازاریان بررسی کرد و حالا به سراغ مشاور این طرح رفته ایم تا نقاط ضعف و قوت طرح را از زبان مشاور بومی طرح بشنویم. به گزارش امید مردم، مهندس احسان امینی […]

خیابان بلادیان گچساران قرار است که پیاده محور شود و خودرویی در آن تردد نکند پیشتر امید مردم این طرح را از دیدگاه بازاریان بررسی کرد و حالا به سراغ مشاور این طرح رفته ایم تا نقاط ضعف و قوت طرح را از زبان مشاور بومی طرح بشنویم. به گزارش امید مردم، مهندس احسان امینی مدیر پروژه خیابان بلادیان که با ۲۵ نفر از همکارانش از سوی شرکت مهندسین مشاوره ارگ سارگون تنها مشاور بومی استان دارای رتبه شهرسازی، معماری و بافت فرسوده، بخش مشاور پروژه بلادیان را بر عهده دارند. آنچه که در زیر می خوانید، ماحصل گفتگوی خبرنگار امید مردم با احسان امینی است.

** آیا خیابان بلادیان صد در صد پیاده محور خواهد شد و عدم تردد خودرو در این طرح تا چه درصدی پیش بینی شده است؟
* عدم تردد خودرو چیز جدیدی نیست و برای اولین بار اتفاق نمی افتد، اما عدم تردد در زندگی شهرنشینی امری غیر قابل باور و غیر ممکن است عبور برخی دستگاههای خدمات رسان مانند ایمنی، آتش نشانی ، حمل زباله، حمل بار، فوریتهای پزشکی و آمبولانس ها ترددشان لحاظ شده است.

** استنباط مشاوران امر در پیاده محور شدن این مسیر چه بود؟
* با مشاهدات عینی به این نتیجه رسیدیم استفاده دو سوی خیابان بلادیان ، در حال حاضر برای کسبه و مردم ، به عنوان  یک پارکینگ روباز است نه یک مسیر عبور برای خودروها در کار مطالعاتی ما ، ترددخیابانی وسایل نقلیه حذف شده و۹۰ درصد بار ترافیکی این محور از فلکه ساعت تا چهارراه صاحب زمان ، پارک خودروهای کسبه وایجاد پارک دوبل است، در بحث کارشناسی شده  ، حساب کردیم نقطه دسترسی ما به کدام نقطه بعد از بلادیان واجب است که بدون ماشین نمی شود گذران مسیر کرد و نتیجه این شد که خیابان را ببندیم و برداشت نهایی استفاده ساکنین و مشتریان از فضا برای پارک خودرو اعلام شد.  با پیشبینی و تسهیل پارکینگ برای پیاده روی مردم ،محور وسط برای سرویس های اضطراری برقرار است و زمان بندی دارد ،بار، زباله و داروخانه و آمبولانس برای مطبها. مسیر حرکتی وسط به نوعی برای مصالح و عبور ماشین سنگین نیز پیش بینی شده است.

photo_2016-10-29_21-17-24

** آیا اقدام به بازسازی و نوسازی ساختمان ها و مغازه های اهالی و کسبه در این افق بیست ساله امکان پذیر است؟
* عملیات به مفهوم کندن خیابان تا بیست سال آینده امکان پذیر نخواهد بود،گازکشی، فاضلاب ، مخابرات و برق در قالب زیرساختهای زیرزمینی در حال انجام است ، سنگفرش مثل آسفالت نیست و در صورت نقص زیرساختها و عدم تکمیل عملیات متحمل هزینه گزافی می شویم ، اما در مورد نوسازی ،اهالی بازار در طول سالیان کسب ، آزاد به این کار هستند تنها سنگفرش شکافته نخواهد شد ، رواقی که  جنب بستر خیابان پیش بینی شده منفصل از بدنه است و سازه ای که مزاحم بازسازی کسبه باشد ندارد و اماکن پشت بلادیان هم در بحث تعمیرات دستشان باز است. تنها کف خیابان است که در صورت سنگفرش به هیچ عنوان باز نمی شود.

** کسبه از عدم ادامه روند گسترش محیط کاری ناراضی هستند چه پاسخی به دغدغه آنان دارید؟
* نکته اصلی این است: «کسی دنبال آزار و اذیت و عدم پیشرفت بازار نیست» اگر قرار باشد از مجتمع سازی و پیشرفت بازار جلوگیری کنیم که وارد زیباسازی بازار نمی شدیم.

** آیا جذب گردشگر و اقدام به نصب مکانهایی برای خرید گردشگران در گچساران و این خیابان صحت دارد؟
* در هیچ بخش این طرح بحث گردشگری تعبیه نشده ، سازمان گردشگری برای گردشگران چیزی تعریف نکرده است و مفهوم گردشگر محوری منظور بر راحتی شهروندان وپیاده روی و سیاحت شهروندان است در واقع یک فضای «گردش خریداری» تجاری است.

photo_2016-10-29_21-18-24
** جهت سهولت دسترسی افراد و اصناف به سرویسهای بهداشتی عمومی در این طرح موردی تعریف شده است؟
* برای سرویس های بهداشتی عمومی در این طرح به دلیل عدم امکان چیزی دیده نشده اما در محل دو پارکینگ شهر که نزدیک مرکز بلادیان در فرمانداری سابق و دیگری در فرعی بلادیان است ، برای سرویسهای بهداشتی دستور کار داریم .

** تجار و مشتریان از پرداخت حق پارکینگ و عدم امنیت پارک خودرو در محل کنونی معترض هستند چه پاسخی دارید؟
* در جلسات مکرری که با مشاوران و مسئولین برگزار شد گرفتن حق پارکینگ از صاحبان خودرو ، برای نیم ساعت اول در نظر گرفته نشده و به احتساب خرید مشتریانی که خودروی خود را جهت خرید در پارکینگ قرار می دهند نیم ساعت زمان رایگان و مابقی هزینه دارد و این به دلیل متولی بودن شهرداری در احداث پارکینگها و درآمدزایی و عدم تراکم غیر ضروری وسایل نقلیه است.این فضا به همه مردم شهر تعلق دارد و طبق ضوابط مندرج قانونی رفتار می شود.

** برای تسهیل ترافیک چه اقدامی در این طرح تابیه شده است؟
* برداشت مشاوران از نتیجه مطالعات پیرامون تردد خودرو در بلادیان ما را به این آگاهی رساند که دسترسی اهالی و بار ترافیکی خیابان بلادیان به سمت خیابان امینی و مدرس تنها برای پارک خودرو است و این شرایط را برای پارکینگی کردن معابر مشکل نمود، در یک بازدید میدانی با دو عضو شورای شهر و مشاوران از مسیرها شرح دادیم که باید دور برگردانهای سمت زیرگذر و بشارت  را به نقطه ی پایین تری انتقال دهیم.

photo_2016-10-29_21-17-54

** آیا برای ایمنی و امنیت بازار این طرح پاسخگوی رفع نیاز هست؟
* دسترسی نیروی انتظامی و آتش نشانی به خیابان آسان خواهد بود ، مدیریت بازار دست بازاریان خواهد بود و آنها با ضوابط از پیش تعیین شده شهرداری و قراردادهای منقعد شده فی مابین در آینده ، می توانند تعیین کننده ساعات عبور و تردد باشند.
برای داروخانه هاومطبها مسیر فراشبندی باز است ،دوسوی بدنه  پارکینگ های کنونی جهت ایاب و ذهاب باز می شود اکثر مطبها در جبهه های پشتی هستند و وسایل نقلیه تا حدودی به آن نقاط دسترسی دارد در حال حاضر هم حمل بیماران و پیران به کوچه های پشتی و مطبها معضل دارد و این موارد منافاتی با عدم اجرای طرح ندارد.

** با ایجاد تراکم توسط دستفروشان در آینده چه برخوردی پیش بینی شده است؟
* ۲۶نفر وقت خود را صرف مطالعه این طرح نمودند در حین مطالعه یکی از موارد دستفروشان بود ، اقتصاد خانوارها با دستفروشی عده ای ارتباطی خاص دارد ، شهرداری بارها جانمائی و اقدام به جمع آوری افراد از سطح معابر نمود، اما جایگاهی در این طرح برای دستفروشی تعبیه نشده و در آینده ساعاتی از شب برای حضور دستفروشانی که عمدتا از فروشندگان کسبه های بازار هستند اختصاص می یابد ، قرار نیست فضای تجاری بلادیان به فضای دستفروشی و یا تکدی گری های خرد تبدیل شود و برای آنکه اقتصاد بازار تغییر نکند دستفروشان به نقطه های دیگر فرستاده خواهند شد.

** آیا برای دستفروشان فضای در نظر گرفته شده؟ برای انتقال قدرت خرید به بافت فرسوده شهر چه اقدامی در دست دارید؟
* در شهرستان گچساران پتانسیل ورودی محله سادات یک بخش تجاری که فعلا راکد است ، بسیار بالاست . اگر قرار باشد بافت فرسوده تغییر کند شرایط اقتصادی آن منطقه را هم باید تغییر دهند .به طور مثال جابه جایی دستفروشان به آن نقاط ، مردم حوصله به خرج دهند و به تمام نکات مورد ارزیابی ذهنی خود اشاره کنند تا مشاوران پاسخ لازم را بدهند ، هیچ قدرتی قصد آزار بازاریان و کسبه را ندارد و نه تنها افت قیمت را در آینده نداریم بلکه نرخ کنونی اقتصاد تجاری با نوسازی و اجرای طرح هایی اینچنین متحول خواهد شد.

———————————–

نرگس احمد پور – امید مردم

———————————–



برچسب ها :