- روزنامه‌ی امید مردم - http://www.omidkb.ir -

مشاور طرح خیابان بلادیان گچساران: کسی دنبال آزار و اذیت و عدم پیشرفت بازار نیست

خیابان بلادیان گچساران قرار است که پیاده محور شود و خودرویی در آن تردد نکند پیشتر امید مردم این طرح را از دیدگاه بازاریان بررسی کرد و حالا به سراغ مشاور این طرح رفته ایم تا نقاط ضعف و قوت طرح را از زبان مشاور بومی طرح بشنویم. به گزارش امید مردم [1]، مهندس احسان امینی مدیر پروژه خیابان بلادیان که با ۲۵ نفر از همکارانش از سوی شرکت مهندسین مشاوره ارگ سارگون تنها مشاور بومی استان دارای رتبه شهرسازی، معماری و بافت فرسوده، بخش مشاور پروژه بلادیان را بر عهده دارند. آنچه که در زیر می خوانید، ماحصل گفتگوی خبرنگار امید مردم با احسان امینی است.

** آیا خیابان بلادیان صد در صد پیاده محور خواهد شد و عدم تردد خودرو در این طرح تا چه درصدی پیش بینی شده است؟
* عدم تردد خودرو چیز جدیدی نیست و برای اولین بار اتفاق نمی افتد، اما عدم تردد در زندگی شهرنشینی امری غیر قابل باور و غیر ممکن است عبور برخی دستگاههای خدمات رسان مانند ایمنی، آتش نشانی ، حمل زباله، حمل بار، فوریتهای پزشکی و آمبولانس ها ترددشان لحاظ شده است.

** استنباط مشاوران امر در پیاده محور شدن این مسیر چه بود؟
* با مشاهدات عینی به این نتیجه رسیدیم استفاده دو سوی خیابان بلادیان ، در حال حاضر برای کسبه و مردم ، به عنوان  یک پارکینگ روباز است نه یک مسیر عبور برای خودروها در کار مطالعاتی ما ، ترددخیابانی وسایل نقلیه حذف شده و۹۰ درصد بار ترافیکی این محور از فلکه ساعت تا چهارراه صاحب زمان ، پارک خودروهای کسبه وایجاد پارک دوبل است، در بحث کارشناسی شده  ، حساب کردیم نقطه دسترسی ما به کدام نقطه بعد از بلادیان واجب است که بدون ماشین نمی شود گذران مسیر کرد و نتیجه این شد که خیابان را ببندیم و برداشت نهایی استفاده ساکنین و مشتریان از فضا برای پارک خودرو اعلام شد.  با پیشبینی و تسهیل پارکینگ برای پیاده روی مردم ،محور وسط برای سرویس های اضطراری برقرار است و زمان بندی دارد ،بار، زباله و داروخانه و آمبولانس برای مطبها. مسیر حرکتی وسط به نوعی برای مصالح و عبور ماشین سنگین نیز پیش بینی شده است.

photo_2016-10-29_21-17-24

** آیا اقدام به بازسازی و نوسازی ساختمان ها و مغازه های اهالی و کسبه در این افق بیست ساله امکان پذیر است؟
* عملیات به مفهوم کندن خیابان تا بیست سال آینده امکان پذیر نخواهد بود،گازکشی، فاضلاب ، مخابرات و برق در قالب زیرساختهای زیرزمینی در حال انجام است ، سنگفرش مثل آسفالت نیست و در صورت نقص زیرساختها و عدم تکمیل عملیات متحمل هزینه گزافی می شویم ، اما در مورد نوسازی ،اهالی بازار در طول سالیان کسب ، آزاد به این کار هستند تنها سنگفرش شکافته نخواهد شد ، رواقی که  جنب بستر خیابان پیش بینی شده منفصل از بدنه است و سازه ای که مزاحم بازسازی کسبه باشد ندارد و اماکن پشت بلادیان هم در بحث تعمیرات دستشان باز است. تنها کف خیابان است که در صورت سنگفرش به هیچ عنوان باز نمی شود.

** کسبه از عدم ادامه روند گسترش محیط کاری ناراضی هستند چه پاسخی به دغدغه آنان دارید؟
* نکته اصلی این است: «کسی دنبال آزار و اذیت و عدم پیشرفت بازار نیست» اگر قرار باشد از مجتمع سازی و پیشرفت بازار جلوگیری کنیم که وارد زیباسازی بازار نمی شدیم.

** آیا جذب گردشگر و اقدام به نصب مکانهایی برای خرید گردشگران در گچساران و این خیابان صحت دارد؟
* در هیچ بخش این طرح بحث گردشگری تعبیه نشده ، سازمان گردشگری برای گردشگران چیزی تعریف نکرده است و مفهوم گردشگر محوری منظور بر راحتی شهروندان وپیاده روی و سیاحت شهروندان است در واقع یک فضای «گردش خریداری» تجاری است.

photo_2016-10-29_21-18-24
** جهت سهولت دسترسی افراد و اصناف به سرویسهای بهداشتی عمومی در این طرح موردی تعریف شده است؟
* برای سرویس های بهداشتی عمومی در این طرح به دلیل عدم امکان چیزی دیده نشده اما در محل دو پارکینگ شهر که نزدیک مرکز بلادیان در فرمانداری سابق و دیگری در فرعی بلادیان است ، برای سرویسهای بهداشتی دستور کار داریم .

** تجار و مشتریان از پرداخت حق پارکینگ و عدم امنیت پارک خودرو در محل کنونی معترض هستند چه پاسخی دارید؟
* در جلسات مکرری که با مشاوران و مسئولین برگزار شد گرفتن حق پارکینگ از صاحبان خودرو ، برای نیم ساعت اول در نظر گرفته نشده و به احتساب خرید مشتریانی که خودروی خود را جهت خرید در پارکینگ قرار می دهند نیم ساعت زمان رایگان و مابقی هزینه دارد و این به دلیل متولی بودن شهرداری در احداث پارکینگها و درآمدزایی و عدم تراکم غیر ضروری وسایل نقلیه است.این فضا به همه مردم شهر تعلق دارد و طبق ضوابط مندرج قانونی رفتار می شود.

** برای تسهیل ترافیک چه اقدامی در این طرح تابیه شده است؟
* برداشت مشاوران از نتیجه مطالعات پیرامون تردد خودرو در بلادیان ما را به این آگاهی رساند که دسترسی اهالی و بار ترافیکی خیابان بلادیان به سمت خیابان امینی و مدرس تنها برای پارک خودرو است و این شرایط را برای پارکینگی کردن معابر مشکل نمود، در یک بازدید میدانی با دو عضو شورای شهر و مشاوران از مسیرها شرح دادیم که باید دور برگردانهای سمت زیرگذر و بشارت  را به نقطه ی پایین تری انتقال دهیم.

photo_2016-10-29_21-17-54

** آیا برای ایمنی و امنیت بازار این طرح پاسخگوی رفع نیاز هست؟
* دسترسی نیروی انتظامی و آتش نشانی به خیابان آسان خواهد بود ، مدیریت بازار دست بازاریان خواهد بود و آنها با ضوابط از پیش تعیین شده شهرداری و قراردادهای منقعد شده فی مابین در آینده ، می توانند تعیین کننده ساعات عبور و تردد باشند.
برای داروخانه هاومطبها مسیر فراشبندی باز است ،دوسوی بدنه  پارکینگ های کنونی جهت ایاب و ذهاب باز می شود اکثر مطبها در جبهه های پشتی هستند و وسایل نقلیه تا حدودی به آن نقاط دسترسی دارد در حال حاضر هم حمل بیماران و پیران به کوچه های پشتی و مطبها معضل دارد و این موارد منافاتی با عدم اجرای طرح ندارد.

** با ایجاد تراکم توسط دستفروشان در آینده چه برخوردی پیش بینی شده است؟
* ۲۶نفر وقت خود را صرف مطالعه این طرح نمودند در حین مطالعه یکی از موارد دستفروشان بود ، اقتصاد خانوارها با دستفروشی عده ای ارتباطی خاص دارد ، شهرداری بارها جانمائی و اقدام به جمع آوری افراد از سطح معابر نمود، اما جایگاهی در این طرح برای دستفروشی تعبیه نشده و در آینده ساعاتی از شب برای حضور دستفروشانی که عمدتا از فروشندگان کسبه های بازار هستند اختصاص می یابد ، قرار نیست فضای تجاری بلادیان به فضای دستفروشی و یا تکدی گری های خرد تبدیل شود و برای آنکه اقتصاد بازار تغییر نکند دستفروشان به نقطه های دیگر فرستاده خواهند شد.

** آیا برای دستفروشان فضای در نظر گرفته شده؟ برای انتقال قدرت خرید به بافت فرسوده شهر چه اقدامی در دست دارید؟
* در شهرستان گچساران پتانسیل ورودی محله سادات یک بخش تجاری که فعلا راکد است ، بسیار بالاست . اگر قرار باشد بافت فرسوده تغییر کند شرایط اقتصادی آن منطقه را هم باید تغییر دهند .به طور مثال جابه جایی دستفروشان به آن نقاط ، مردم حوصله به خرج دهند و به تمام نکات مورد ارزیابی ذهنی خود اشاره کنند تا مشاوران پاسخ لازم را بدهند ، هیچ قدرتی قصد آزار بازاریان و کسبه را ندارد و نه تنها افت قیمت را در آینده نداریم بلکه نرخ کنونی اقتصاد تجاری با نوسازی و اجرای طرح هایی اینچنین متحول خواهد شد.

———————————–

نرگس احمد پور – امید مردم

———————————–